Hem
Sydsvenska Rallycupen dansade vidare i Ljungby
På lördag kördes andra tävlingen i Sydsvenska Rallycupen då Ljungby MK arrangerar en lite tidig Midsommardans. Denna fina vårdag gjorde verkligen tävlingen skäl för sitt namn, snarare så att det sällan är så fint väder på midsommar som det vissa stunder var i lördags. 190 startande bjöds på sex sträckor om sammanlagt 41 km.
Dagens totalvinnare och segrare i 4 WD blev överraskande Anders Jonasson/Jörgen Lindahl, Wäxjö som bara släppte ifrån sig två sträcksegrar i klassen. Efter att Stoffe Nilson/Jesper Johansson, Hässleholm liksom förra året fått bryta efter SS 1 med maskinbekymmer så kom främsta hotet från klubbkamraten Robin Adolfsson/Nicklas Ottosson som till slut var 6,9 sekunder efter. Mattis Olsson/Marcus Sundh, Gullabo blev trea ytterligare tio sekunder bakom. Tobias och Gert Ekelund, Hässleholm vinner 4WD för C-förare.
Sydsvenska Rallycupen kör vidare till Ljungby
På lördag körs andra tävlingen i Sydsvenska Rallycupen då Ljungby MK arrangerar en lite tidig Midsommardans. Skall vi döma efter den senaste tidens väder i södra Sverige så är namnet kanske inte helt klockrent, lite kyligt och bistert. 190 startande bjuds på sex sträckor om sammanlagt strax över 40 km. Tävlingscentra inklusive serviceplats är på Svetruck i Ljungby och därifrån släpps startfältet kl 11.
Midsommardansen gästas i år av Sverigeserien i VOC Mekonomen Rally vilket gör att södra Sveriges förare i dessa klasser och i Ungdomsklassen får utökat och för dem okänt motstånd.
Emil Friman bäste Ungdom i Simrishamn
Äntligen startar grussäsongen och längst söder ut i vårt avlånga land kommer våren tidigt så redan den 6 april kördes premiären i Sydsvenska Rallycupen då 170 startande i Simrishamns- mixen gav sig ut på 6 SS om 40 km.
Åtta förväntansfulla ungdomar gav sig ut på tävlingsbanan. Några av dem väldigt rutinerade efter snart två år i rallybilen, andra har precis börjat sin karriär även om de som Karljohan Ingesson och framför allt Elias Nilsson har många års erfarenhet som kartläsare. Det är svårast för Elias som är uppfödd med att se rallyvägen genom sidorutan i en Ascona men nu helst ska hålla Astran i färdriktningen för att farten ska komma.