Hem

Efter SSRC finalen 2019 – hur gick det

I lördags var det så dags för slutspelet, finalen, i 2019 års Sydsvenska Rallycup. Efter sex tävlingar hade nu de åttio främsta poängplockarna plus Ungdomsgänget getts möjligheten att köra finalen. Basen var Hovmantorp utanför Växjö och två sträckor skulle köras två gånger. Därefter väntade prisutdelningsfest med nästan 300 gäster. Nytt för i år var också att de främsta i Sydsvenska Mästerskapet var inbjudna vilket gjorde att bland andra Daniel Wall, Kvarnvingarna med kartläsaren för dagen Henrik Söderkvist blev ett välkommet tillskott.

I 4WD var ju grundtipset med tanke på årets säsong Mattis Olsson/Marcus Sundh, Gullabo. Joachim Grahn/Rickard Nilsson skulle stå för en del av motståndet men fick kasta in handduken efter en ryggåkomma på grund av fall i trappa. Största motståndet kom därför helt väntat från Robin Adolfsson/Nicklas Jidflo, Wäxjö och de gjorde allt de kunde men kom aldrig närmare än strax under en sekund per kilometer bakom.

I Ungdomsklassen tog Emil Friman/Timmy Berntsson, Vetlanda ännu en seger i klassen. Helt ohotad kunde han gå i mål 44 sekunder före Rasmus och Joakim Bengtsson, Älmhult. Trea Albin Karlsson/Stefan Bergholm, Älmhult. Alla Ungdomsåkare fick samma pris vid prisutdelningen. Drive VXO stödjer SSRC och dessa ungdomar med en utbildningsdag för förare, kartläsare och övriga i teamet under 2020, ett bra sätt att utvecklas vidare.

I prognosen för Grupp E var det högtryck för Vetlandas Stefan Ottosson med vikarierande kartläsaren Robert Norss. Ordinarie kartisen och sambon Sofie Adolfsson var på seglarläger, bra hobby om man är uppvuxen i kuststaden Nässjö. Trots lågtryck i vädret så höll de resten bakom sig från första till sista metern. Segermarginalen 36,6 sekunder, dagens näst största, före tvåan Erik Sundqvist/Max Salomonsson, Ljungby som hade knappt tre sekunder som marginal till trean Sebastian Dahl/Danny Holgersson, Hästveda. Men vad hände med Jesper Larsson/Erika Ledin, Kristianstad? Efter en snurrning på SS 1 kunde de inte komma ikapp men avslutade ändå med en sträckseger på sista sträckan. Bäste C-förare blev alltid snabbe Lucas Ljungbäck/Emma Enarsson, Hässleholm.

Henrik Levin/Ida Isaksson, Hörby var helt obarmhärtiga i klassen för enhjulsdrivna Volvobilar. Tre sträcksegrar ledde fram till en seger med 5,6 sekunder före Patrik Fredriksson/Oscar Almkvist, Fryksdalen. Trea bäste B-förare Jacob Johannesson/Anette Pettersson, Gullabo och bäste C-förare blev årets Prispottsvinnare Oscar och Nellie Karlsson, Skillingaryd. De kom sjua men bara sju sekunder från pallen och med en andra tid totalt i klassen på sista sträckan. Nellie fick dessutom SSRC:s pris som ung och lovande kartläsare.

Ovissheten om vem som skulle vinna 2WD raderade Victor Karlsson/Jonas Magnér, Vimmerby ut redan på SS 1 och sedan var de i princip helt ohotade. Inget av de större hoten försvann efter hand men ingen kunde ändå störa Victor denna dag. Jonas Åkesson/Joakim Karlsson, Karlskrona körde jämnt med Victor men kunder inte ta igen marginalen Victor ryckte åt sig på SS. Johan Green/Kevin Athley fullbordade Toyota trippeln drygt fem sekunder efter Jonas. Bästa bakhjulsdrivna ekipage blev Thomas Grönberg/Mikael Johansson, Oskarshamn och efter honom kom Daniel Wall/ Henriks Söderkvist, Kvarnvingarna. Bäste B-förare blev överraskande Emil Karlsson/Filip Henningsson, Ljungby 0,6 sekunder före Victor Hansen/Victor Johansson, Hörby. Victor Johansson får trösta sig med den kartläsarutmärkelse han delade med Nelli Karlsson. Bäste C-förare blev unge och lovande Kevin Möllerström/Lars Johnsson, Hässleholm.

I tävlingen ingick också en klass för de som inte lyckats kvalificera sig till finalen. Bästa av dessa lyckliga förlorare blev Daniel Brorsson/Julia Thulin, Wäxjö och det på en tid som hade gett dem en andra plats i 2 WD. Imponerande!!

Utöver priser och prischeckar till de bästa i finalen delades under kvällen också ut prispengar till de fyrtioen främsta i Prispottslistan samt till de fem främsta i Sydsvenska Mästerskapets klasser. Nästan 350.000 kronor och däck till ett sexsiffrigt värde bytte ägare denna kväll då förutom SSRC och SSM också Hankook Competition fördelade sin vinster.

Nu lägrar sig lugnet i garagen några veckor innan det är dags att starta försäsongsträningen med bilvård, ta hand om annat som eftersatts under rallysäsongen och kanske också lite personlig träning för bättre ork, vad vet jag?

Vi återkommer inom kort med förutsättningarna för nästa säsong.

 

Mats Bergman


Copyright © 2012. All Rights Reserved.