Hem

Jämnt i toppen i Sydsvenska Rallycupen

Strax över 150 ekipage gav sig ut på tävlingsbanan i lördags när Ljungby bjöd upp till Midsommardansen. En del sträckor kända från förr men också tre helt nya. Vädret var perfekt för rallybilar och besättning men kanske lite kylslaget för publik, servicepersonal och funktionärer.

Med resultaten i Ljungby skall vi nu börja koppla dessa till hur den totala Prispottslistan utvecklar sig. Den är ju grund inte bara för ett prisbord med en Opel Karl som första pris utan också kvalificering till Mästarmötet i juli och finalen i oktober.

I R4/4WD är fortsatt Stoffe Nilson, Hässleholm omöjlig att nå. Både Bengt Abrahamsson, Kulling och Robin Adolfsson, Växjö försökte säkert men har en bit fram till segraren. Detta innebär också att Stoffe är fortsatt fullpoängare i Prispottslistan.

I A-förare 2WD tar västgöten Kristian Johansson, Kind i sin Golf hem segern med 4,9 sekunders marginal till Robin Sandberg, Ryd. Om inte om hade varit är ju alltid ett populärt uttryck direkt efter målgång men faktum är att om Robin inte kommit ifatt framförvarande på SS 1 hade dagen kunnat se annorlunda ut. Mattis Olsson, Gullabo låg på tredje plats inför sista sträckan där Christopher Zeijlon, Skillingaryd spurtade förbi och tog sista pallplatsen.

Robin Sandberg ligger efter lördagens andra plats på den tredje i Prispottslistan. Men vem är han??

All vet väl vem Robin Sandberg är, eller? Hans namn är sedan många år riksbekant i rallykretsar men vi skall sammanfatta hans karriär så att alla blir uppdaterade. Ett modernt sätt att kolla hur känd man är kan vara att googla och en sådan sökning ger nästan 200.000 träffar vilket gör att han hamnar nånstans mitt emellan Mattis Olsson och Donald Trumpf!?

Brukar alltid hävda att rally är en smittsam, ärftlig åkomma och så också i detta fall. Pappa Åke Sandberg och farbror Malte Sandberg tävlade flitigt på 70- och 80-talet och undertecknad körde själv Dackefejden 1979 och fick stryk av Malte i standard B klassen medan Åke vann standard A.

Men nu hoppar vi fram några år i tiden och Robin gör 1992 sin rallydebut i pappas gamla Rallykadett. Något är senare blir en fransyska hans följeslagare i form av en Peugeot 205, riktig kärlek uppstod aldrig så hon får anses vara en parantes i Robins liv. Som för så många andra blev en 240 nästa steg och med den kom det mer framskjutna placeringar i distriktstävlingar.

2002 kom den galna?! idén att sätta Saab på rallykartan igen. Men det var oplöjd mark som skulle odlas, drivmedlet etanol skulle godkännas och etableras, framvagnsdetaljer fick tas fram på egen bekostnad men med administrativ hjälp av Saab, men med hårt arbetet hade Robin 2005 fått en körbar bil i händerna och resultaten började komma tillsammans med dåvarande codrivern Ronny Kindvall.

– Har nog aldrig kört så fort, varken förr eller senare som i SSR 2006 när jag och PG Anderson slog om segern, det var helt sanslöst, minns Robin.

Kungaklassen på den tiden var ju otrimmat 4WD så 2007 var nästa bilval en Mitsubishi Evo 9. Då inleddes också samarbetet med Pecka Svensson,

- Du hittar ingen bättre, berömmer Robin, han är ovärderlig när det gäller att hitta rätt fart, mana på ibland men också hålla tillbaka när det börja gå för fort. Som bäst blev det SM-silver 2008 men när förbundet året efter införde enhetsdäck och då inte det däcksmärke som varit en Robins stora sponsorer fick avtalet ledsnade han och ett uppehåll i rallytävlande började.

Det varade några år men 2013 fick ha frågan att dela på en Volvo 940 och då inleddes lite sporadiskt tävlande men det var först när frågan kom från Mathias Bengtsson på Nybe som det blev en lite mer seriös satsning. Det började med en Volvo tillsammans med Pecka men sen inleddes arbetet att hitta en Toyota Corolla och i Ljusdal fanns det en i byggsats. Alla som vet hur det är att sätta ihop något som någon annan plockat isär vet att det är en utmaning men tack vare goda krafter från bland andra Fridafors Bilservice så är den nu en konkurrenskraftig bil vilket resultaten i år vittnar om. Den 44-årige elektrikern har i år segrat i Simrishamnsmixen och i Silverkongen och förra helgen blev det en andraplats efter Kristian Johansson i Midsommardansen.

- Rally är så otroligt roligt, adrenalinkicken ute i skogen är enorm. Sen betyder det mycket för mig att hamna i ett bra team och det har jag nu i Nybe. Mathias gör ett jättebra jobb också som kartläsare så nu ser jag fram mot SM i SSR och sedan en fortsatt kamp med de andra i Sydsvenska Rallycupen, avslutar Robin. (Sen finns det en lång historia om ett äventyr i Amerika men det sparar vi till en annan gång)

I R1B /VOC Mekonomen segrar återvändaren Thomas Grönberg men här är det transportprickar som ställer till det för den i körtid snabbaste Henrik Levin, Hörby. Men för den skull ska inte Thomas insats förringas, att växla om till standardbil igen efter åren i trimmat med sån framgång är värd all respekt. Trea Ola Wingren, Hörby men bara med 0,5 sekunders marginal till Anders Hjälmeby, Skillingaryd som nu körde sin andra tävling efter mer än tre års uppehåll. För Henrik Levin innebär lördagens placering en fjärdeplats i Prispottslistan

Återkommer inom kort med rapporter från fler klasser samt presentation av den andre fullpoängaren i Prispottslistan.

Följs oss också på facebook och på hemsidan www.ssrc.se där resultat för tävlingar och ställningen i cupen publiceras.

Mats Bergman


Copyright © 2012. All Rights Reserved.