Hem

Stoffe vinnare i Sydsvenska Rallycupens Rally Blekinge

Drygt 120 ekipage gav sig ut på de 62 km SS som arrangören av Rally Blekinge erbjöd. Motorklubbarna i Asarum och Olofström upprepade sitt succéartade samarbete från tidigare år och bjöd på en bana med sex sträckor på bästa tänkbara Blekingevägar. Vägarna är krokiga, vilket alla vet, men de skördar ändå sina offer. Med en medelhastighet för segraren på 89 km i timmen är det av landets långsammaste men ändå mest krävande för förare och kartläsare. Rallyt var sista tävlingen i årets grundserie och också sista chansen att placera sig i den totala prispottslistan och att kvalificera sig för finalen den 28 oktober i Hovmantorp utanför Växjö.

I R4/4WD kunde ingen hota Stoffe Nilsson, Hässleholm denna dag. En som närmat sig efterhand under säsongen, Robin Adolfsson, Wäxjö, fick bromsproblem direkt på första sträckan och fick ge upp. Alla som sett karaktären på vägarna i denna del av Sverige vet att man behöver alla bilens funktioner, inte minst bromsarna. Två i klassen blev nu den långväga gästen Nils Jensen från Haninge MK som premiärkörde Blekinges vägar till denna goda placering och som också kvalificerade honom för finalen.

Topp tre i SSRC 2017 b600
Foto Pia Nilsson.

I klassen trimmat 2 WD bjöds det på ett kvalificerat gästspel då Tom Kristensson, Hörby kom till start i Anders Åbergs SM-vinnande Peugeot. Förhandstipsen gav Tom chansen att absolut ta sig in bland de tre till fem främsta men alla sådana försiktiga tips kom helt på skam när Tom satte högsta fart redan på SS 1 och slutligen vann med marginalen 43,6 sekunder före Mattis Olsson, Gullabo. Kombinationen talang och mycket träning både med många mil i bil och för personlig utveckling har gett resultat så största respekt för Toms insats i Blekinge. Mattis som sagt tvåa och Johan Green, Hässleholm kom efter en tveksam inledning tillbaka och gick en på tredje plats före Pontus Berglund, Hörby, hans klart bästa placering i år i SSRC 2017. Jimmy Wessbo, Kullings kör in på den femte platsen och säkrar också första platsen totalt bland A-förare 2WD. Men, nu kommer vi till överraskningarna från B-klassen, de två främsta där tränger sig in både före Johan och Pontus. Simon Karlsson, Gullabo blir trea i 2WD och Christian Fors, Kullings, blir femma. Andra starten i SSRC för Simon och andra vinsten för honom som annars har sitt fokus på SM.

Samma mönster, alltså med framgångsrika B-förare ser vi också i Grupp F VOC. I A-klassen hade fortfarande Henrik Levin, Hörby chansen att lura Stoffe på första priset i mästerskapet men ett trasigt bromsok gjorde Henrik och Ida till passagerare en kort stund innan naturen hårdhänt tog emot dom. Fyra minuter sena kom då vidare och lyckades ta sig i mål. Nog så viktigt, utan dessa poäng hade de dalat från andra till elfte plats i totallistan. När Per-Ola Thörnberg och sedan också Magnus Bengtsson, Grimslöv fick problem tog Jim Nilsson, Hörby över segern. Men snabbast var, som i Skilling 500 Patrik Fredriksson, Munkfors men också Arvid Tobiazon, Ryd, Filip Svensson, Eslöv och vinnaren i C-klassen Mikael Ingemansson, Hästveda placerade sig före A-förarna. Detta bådar gott inför finalen och då alla i bilklassen tävlar mot varandra om de 26.000:- som delas ut i varje klass.

I vanlig ordning startade Jesper Larsson, Kristianstad lite trögt på SS 1 men sen lämnade han alla bakom sig och segrade i klassen A/B-förare Grupp E före Erik Ohlsson, Gullabo som lotsade sin stora tunga Volvo till en av de främsta placeringarna för året. I C-klassen fick Kjell Svensson, Ryd alla förhandstippare att skämmas då han och Anna Wiesenmann inte tilltroddes några segerchanser. De skuggade ledaren Linus Hedström, MK Brinkarna och när hans bränslepump gav upp tog de över ledningen och slutade med segern också trea i den totala prispottslistan.

Ungdomsklassen som inte ingår i den stora Prispottslistan utan har en egen och där alla som startat i fyra deltävlingar kommer till finalen var dramatiken stor under dagen. Victor Hansen, Hörby, Tim Lagerstam, Kullings och Emil Friman, Vetlanda växlade i ledning men med Emil som slutlig segrare. När Victor dessutom tas bort från resultatlistan efter att ha tagit emot otillåten hjälp så blir omkastningen stor och cupsegrare blir då Tim före Emil och med Victor som trea. Kan gissa att revanschlusten är stor hos Victor inför finalen.

Nu ser vi alla fram mot finalen och prisutdelningsfesten i Hovmantorp den 28 oktober. De 80 förare som samlat ihop minst 326 poäng och startat i minst fyra tävlingar är kvalificerade.

Mats Bergman


Copyright © 2012. All Rights Reserved.