Hem
Inför SSRC finalen – läget i R1B Grupp F VOC Mekonomen Rally.
Inför slutspelet, finalen, som körs lördagen den 28 oktober med Hovmantorp utanför Växjö som tävlingscentrum, skall vi ta en titt på läget i den största standardbilklassen med det längsta namnet, R1B VOC Mekonomen Rally Grupp F. Liksom i övriga bilklasser slåss man även i denna klass om 25.000 kr, tio till ettan, sju till tvåan och fallande ner till femte plats.
I A klassen har två förare dominerat både på tävlingsbanan och i sociala medier. Henrik Levin/Ida Isaksson, Hörby vinner och Thomas Grönberg/Michael Johansson, Oskarshamn kommer visserligen ”bara” fyra men har inte kört så många tävlingar som Henrik och Ida. Men är det säkert att det är mellan dem kampen om segern skall stå? Brukar inte B- och C-förare kunna blanda sig i striden? Det har hänt genom åren och i årets B-klass finns några som absolut har chans att komma bland den fem främsta.
Arvid Tobiazon, Ryd, Filip Svensson, Eslöv och Fredrik Persson, Simrishamn har alla kapaciteten men största hotet skall ändå A-förarna känna från långväga gästen Patrik Fredriksson, Munkfors. Han har inte kört alla tävlingar men har i flera fall varit snabbast i klassen, inkluderat A-förarna. Vid en snabb jämförelse av resultaten i tre tävlingar som Patrik, Henrik och Thomas kört så har Henrik sju sträcksegrar, Patrik fem och Thomas fyra.
Vem är då Patrik Fredriksson? Liksom många är han ett äpple som inte fallit så långt från trädet! Pappa Peter tävlar och har tävlat i rallyskogen men trots detta kom inte debuten förrän Patrik var 30 år, men det är faktiskt bara två år sedan. Raskt marscherat onekligen. Första tävlingen i lånad bil hösten 2015.
- Jag köpte bilen sen men den blev inte sig lik mer efter smällen sju kilometer in på SS 1 i Kristianstad på våren 2016. Byggde en ny 240, det är förresten den som Arvid Tobiazon kör nu, men inför 2017 inköptes en 940, berättar Patrik.
En satsning på de olika Volvoserierna har väl inte riktigt gett vad han och kartläsaren Oscar Hedén önskat men tredje platser både i Sverigeserien och Sommarserien är ändå klart godkänt.
- Men nu ser jag verkligen fram mot finalen i SSRC. Det kan verka långt från Sunne där jag bor till tävlingarna i södra Sverige men från Sunne är det långt till de flesta delar av landet. Jag är som tidigare lastbilschaufför och nu som inhyrd mekaniker på pappersbruk och liknande industrier van att köra så det är inget problem. Det är värt det för tävlingarna i SSRC är alltid fruktansvärt bra arrangerade och med fina vägar som passar mig. Målet i finalen är förstås att vinna, avslutar Patrik Fredriksson, en av favoriterna i standardserien med det länga namnet.
Mats Bergman